Iemand thuis? (copy)

CREATIEVE COLLECTIE

Als tekstprofessional hebben wij een antenne voor gekke woordkeuzes, ambigue typografie, verwarrende zinsconstructies of opvallend beeldgebruik; we signaleren in een oogopslag fascinerende tekstfenomenen. In dit nummer bespreekt Wim Van Rompuy een collectie afwezigheidsmeldingen.

WIM VAN ROMPUY

is copywriter en bedrijfsleider van het Belgische tekstbureau Schrijf.be copy en content. Ook is hij redactielid van Tekstblad.

Iemand thuis?

Hoe vaak wordt een out-of-office (OOO) ook ingezet voor marketingdoeleinden? Op basis van een grote collectie OOO’s van de afgelopen herfstvakantie, valt daar genoeg over te zeggen. 

Een aantal opvallendheden

• Nog niet eens … één procent van de OOO’s wordt als marketingtool benut! Alle andere beperken zich tot de strikt noodzakelijke ‘huishoudelijke mededelingen’. Met andere woorden: wil jij je onderscheiden van ál je concurrenten? Het is dan een tip om die OOO aan te vullen met een marketingboodschap en -beeld. Zodat je jouw OOO alleen nog maar hoeft te activeren wanneer je vrijaf neemt. En je e-mail intussen voor jou blijft werken.

• Zowat een op de vijf respondenten geeft geen enkele aanwijzing over wat je als ontvanger verondersteld wordt te doen tijdens hun afwezigheid: wachten tot hun terugkomst? Een collega aanspreken?

• Zoals vaak bij ‘slecht nieuws’ verschuilt men zich onnodig achter passieve werkwoordsvormen (‘Uw mail wordt helaas niet beantwoord’).

• ‘E-mail’ wordt enorm vaak verkeerd gespeld als ‘email’ – ongetwijfeld onder Angelsaksische invloed. Daarnaast bevat een kwart van de OOO’s een of andere schrijffout. En: opvallend slordige OOO’s komen vaak van … communicatieafdelingen van bedrijven.

Bloemlezing

In dit artikel vind je een bloemlezing van enkele opvallende berichten, mét de reactie die ze bij me opriepen, in de categorieën:
• Goede wijn behoeft geen krans
• Zoekt het maar uit
• Hoebedoelu?
• Even mijn agenda erbij nemen
• Buitenbeentjes

Goede wijn behoeft geen krans

Zoek het maar uit

In volgorde van benodigde zelfredzaamheid geklasseerd:

Wat nu? Ik héb nog geen vertrouwd kantoor.
Nog een fijne dag verder.

Uw telefoonnummer?
Liefs

Mijn forwardingknop doet het helaas ook niet.

Yo, peace out, man.

ok
Greetings

ok

Écht?!
(Bovendien ontvangen op 22 september …)

Ik had al zo een vermoeden.

Toch werken twee inzendingen zich naar de absolute ereplaats door de verfijnde techniek waarmee zij het probleem van de afwezigheid boomerangen:

Deal. Maar stuurt u mij dan bij uw terugkomst eerst even een mailtje om me ervoor te waarschuwen dat ik niet vergeet u mijn mailtje opnieuw te zenden?

Hoebedoelu?

Dank voor uw antwoord. 

Ik probeer opnieuw op 2 november. Hoewel, toch beter niet, want dat is een dinsdag. Dus dan zal ik wel wachten tot 16 november. Ik bedoel uiteraard: 17 november. Of toch niet, want ik neem zelf vakantie van 17 tot 23 november. 

Ik deel uw angst: ik ben ook zo bang dat mijn mail viraal gaat.

KnowWhatIMean, NudgeNudge, WinkWink (zie ook deze YouTube-video)

Bedankt voor je antwoord, dat helaas niet volstaat.
Bezorgt u mij jouw gedetailleerde where-abouts tot het moment van uw terugkeer?
De dopingcommissie.

Alleen daarvoor?

Mailt u me even terug wanneer de deuren van uw firewall weer openzwaaien?

Uw genegen Shift Lock

Ik nie begrijp nie

Even mijn agenda erbij nemen

Beste
Bedankt voor uw informatie, maar het is vandaag dinsdag.
Vriendelijke groeten

Beste
Het is vandaag 2 september.
Ik vermoed dat u op 5 november om 9 uur weer aan de slag gaat?
Vriendelijke groeten

Ik ben jammer genoeg geen klant en vandaag ook niet bereikbaar.
Morgen ook niet, maar mijn autonome kantoor wel, tenzij u nu dringende problemen hebt.

Dank je.
Ik geef je een belletje op.
Tot dan!

Buitenbeentjes

Alleen voor beschuit kom ik eruit. (zie ook deze YouTube-video)

Thank you.
Malheureusement je ne suis pas en congé. Ik probeer het later nog eens.

Beste groeten,
0.0.7

Weer of geen weer: gewerkt zal er worden!

Slik. Heb ik iets mispeuterd?


    Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/tekstbladpremium.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
  • Iemand thuis? (copy)

    Vorig artikel

    Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/tekstbladpremium.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
  • Iemand thuis? (copy)

    Volgend artikel

Nog geen abonnee?

Tekstblad verschijnt 4 keer per jaar. Word lid en ontvang meteen het volgende nummer van Tekstblad!

Ga naar de website of stuur een e-mail naar klantenservice@virtumedia.nl

Contact

Redactieadres Tekstblad, p/a Departement van Communicatie en Cognitie, Tilburg University, Postbus 90153, 5000 LE Tilburg of redactie@tekstblad.nl.

Uitgever Virtùmedia, Postbus 595, 3700 AN Zeist, 030-6920677, tekstblad@virtumedia.nl, virtumedia.nl

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws.

© Tekstblad – 2023