‘Onzekere tijden, het virus raakt ons allemaal’ (copy)

Creatieve collectie

Als tekstprofessional hebben wij een antenne voor gekke woordkeuzes, ambigue typografie, verwarrende zinsconstructies of opvallend beeldgebruik; we signaleren in een oogopslag fascinerende tekstfenomenen. In dit nummer bespreekt Wim Van Rompuy een collectie afwezigheidsmeldingen.

WIM VAN ROMPUY

is copywriter en bedrijfsleider van het Belgische tekstbureau Schrijf.be copy en content. Ook is hij redactielid van Tekstblad.

Iemand thuis?

Mailen in tijden van corona

Terugkerende clichés kwamen al snel bovendrijven in de berichten van bedrijven die tijdens de eerste weken van de coronacrisis in onze mailbox belandden. We analyseerden bijna vijftig mails en hebben die ondergebracht in enkele categorieën: tijdsomschrijving (1), emotiebeschrijving (2), tijdsvergelijking (3), prioriteitsbepaling (4) en bemoedigende woorden (5). Ook hebben we gekeken welke oplossingen bedrijven en organisaties bieden in tijden van crisis.

Kader: Hoe zit het met printuitgaven? – disclaimer

Kader: Ongepast? Hoe een luchtig commercieel verhaal totaal verkeerd viel

1. In wat voor tijd leven we?

Minister-president Mark Rutte sprak van ‘een ongekende tijd’. Die term zie je niet terug in mailings van bedrijven en organisaties. Opvallend in de berichten is vooral de term ‘onzeker’. Dat woord zagen we het meest terugkomen, onder meer in mailberichten van SportDirect, Albelli, HEMA, Eurocamp en Etos. Natuurlijk is het een onzekere tijd, maar je kunt je afvragen of dat zo is voor de lezer (ontvanger) of vooral voor de organisatie (zender). In de mailings laten ze dat echter in het midden.

Andere bedrijven spreken in die eerste coronaperiode van een ‘uitzonderlijke tijd/situatie’, ‘gekke tijden’, ‘bizarre tijd(en)’ en ‘bijzondere tijd(en)’. Overige vondsten zijn ‘uitdagende’ en ‘turbulente tijden’ (Rabobank), ‘onwezenlijke tijden’ (Scriptorij), ‘barre tijd’ (ahealthylife.nl), ‘nieuwe tijden’ (PROOF) en ‘moeilijke periode’ (Marktplaats).

2. Wat doet het met ons?

Het coronavirus raakt ons allemaal, dat is wel duidelijk. Dat schrijven zowel de HEMA als webwinkel Bonprix en Triodos bank. Volgens Rabobank Altena-Bommelerwaard raakt het coronavirus inmiddels meer dan alleen onze gezondheid. In een mail schrijft de bank: ‘Het stelt ons allemaal bloot aan nieuwe uitdagingen en dilemma’s, die we zo goed als mogelijk en met elkaar het hoofd moeten bieden.’

Enkele andere varianten op wat het coronavirus met ons doet:

• Het coronavirus zet velen van ons onder druk. (Sportdirect)
• Het coronavirus houdt ook ons in zijn greep. (Save the Children)
• Het coronavirus heeft de wereld in zijn greep. (Thermen Berendonck)

Veel teksten gaan over de Grote Veranderingen in ons dagelijkse leven. Het leven staat plots op zijn kop en alles ziet er ineens heel anders uit. Sommige organisaties blikken ook terug op de periode vóór corona, om aan te geven hoe snel alles is veranderd. Enkele voorbeelden:

• Het leven ziet er voor ons allemaal heel anders uit. (Marktplaats)
• Onze levens staan op hun kop door het coronavirus. (WNF)
• Het dagelijks leven staat voor ons allemaal op z’n kop. (BNNVARA)
• Binnen enkele weken is ons dagelijks leven drastisch veranderd. De impact van het coronavirus is enorm en raakt ons allemaal. (Fletcher Hotels)
• De wereld ziet er anders uit dan twee weken geleden. (Noshirt)
• Afgelopen vrijdag was het leven nog een beetje normaal, maandag stond alles op z’n kop. (PROOF)

Kort samengevat (met teksten uit de diverse mails): ‘Door de ontwikkelingen rondom het coronavirus is alles anders.’ (Eurocamp). ‘Op dit moment zijn we meer aan huis gekluisterd.’ (ahealthylife.nl). ‘Deze periode dwingt ons allemaal om na te denken over wat nu echt belangrijk is.’ (Drukwerkdeal). En D-Reizen heeft daar een bijzondere kijk op: ‘De wereldwijde impact van het coronavirus raakt onze sector en onze organisatie in het diepst van ons hart. Maar misschien nog wel pijnlijker: dit virus heeft ook grote gevolgen met betrekking tot uw vakantie.’
De reisbranche is duidelijk hard geraakt door de crisis. Fletcher Hotels spreekt van een moeilijke tijd, een ‘ongekend zware en onzekere periode’. Met heftige woorden als ‘geraakt’, ‘met pijn in ons hart’, ‘helaas’ en ‘flinke impact’.

Tekst loopt verder onder de slideshow.

3. Was het nog maar 2019 …

Organisaties lijken direct terug te verlangen naar de tijd vóór corona. Dit zie je terug in het gebruik van de woorden ‘gewoon’ en ‘zoals je gewend bent’. Enkele voorbeelden:

• Bij HEMA willen we ‘het dagelijks leven makkelijker, beter en leuker maken’. Dat krijgt in deze onzekere tijden een wat minder vrolijke lading dan je van HEMA gewend bent.
• Bankieren zoals je gewend bent. (Triodos)
• Onze medewerkers zetten op dit moment alles op alles om jou de service te kunnen blijven bieden die jij van ons gewend bent. (OPEN32)
• Concreet betekent dit dat wij u in de aankomende periode minder vaak zullen benaderen dan dat u van ons gewend bent. (NS Panel)

Verder valt het gebruik op van het woord ‘gewoon’:

• Onze webshop is gewoon zoals altijd geopend en onze klantenservice staat zoals gebruikelijk voor je klaar. (Bonprix)
• Het werk in onze productie gaat gewoon door. (BesteCanvas.nl)
• Gelukkig kunnen wij jou als klant prima online verder helpen en zijn wij gewoon beschikbaar voor al jouw vragen en wensen. (Karstens Mediamakers)

Niets is echter gewoon of normaal … Dat blijkt wel uit een mail van Social Deal: ‘Voor het eerst in het bijna 10-jarig bestaan van Social Deal treden wij als oprichters naar de voorgrond. Normaal gesproken houden wij ons liever op de achtergrond, maar door de onzekerheid die momenteel heerst rondom het coronavirus (COVID-19) voelen wij ons genoodzaakt om ons te laten horen aan jou als trouwe Social Dealer.’

Ook D-Reizen geeft aan: ‘Wij hebben, net zoals u, nog nooit eerder een situatie zoals deze meegemaakt. Wij zijn ons ervan bewust dat de situatie gepaard gaat met zeer snelle veranderingen. We hopen daarom op uw begrip tegenover al onze toppers in het reisbureau en kanjers op ons Klant Contact Center.’

Wat ook opvalt in veel communicatie zijn de uitdrukkingen ‘juist nu’, ‘zeker nu’ en ‘ook nu’.

4. Gezondheid op 1

In de mailberichten komt ook duidelijk naar voren dat alle bedrijven en organisaties gezondheid en veiligheid prioriteit geven, getuige de volgende zinnen:

• De gezondheid van onze klant en onze medewerkers is het allerbelangrijkst. (HEMA)
• De gezondheid van iedereen staat voor ons op de eerste plaats. (Bonprix)
• Onze gezondheid staat voorop. (Triodos)
• Gezondheid gaat voor alles. (StayOkay)
• Gezondheid gaat boven alles. (Social Deal)

Ook zie je in de afsluiting de aanbeveling om gezond te blijven:

• Blijf gezond! We zijn er voor je! (Drukwerkdeal)
• Veel sterkte & blijf gezond! (Bonprix)
• Blijf gezond. (PROOF)

5. Bemoedigende woorden

Alle mails staan ook – net als op dit moment veel reclamespotjes – vol met de nodige feelgooduitspraken. Sommige zijn enigszins clichématige gebiedende zinnen:

• Laten we goed op elkaar passen. (HEMA)
• We leven met elkaar mee. (Etos)
• Pas goed op jezelf en op elkaar! (Poppodium Doornroosje)
• Pas goed op jezelf en op anderen! (Albelli)
• Zorg goed voor elkaar en blijf gezond. (Marktplaats)
• Zorg goed voor jezelf en voor elkaar! (Fletcher Hotels)
• Let goed op jullie zelf en jullie naasten. (Social Deal)

Andere organisaties proberen daarvan af te wijken met een wat originelere formulering:

• We kunnen elkaar helpen en daarmee de wereld een beetje mooier maken, juist nu! (WNF)
• Koester je familie en vrienden, neem weer eens contact op met die oude vriendin of verre oom en houd contact met je collega’s, klanten en zakenrelaties. Focus op datgene wat je verbindt met anderen. (Travel Counsellors)
• Voor nu wensen we u veel sterkte met de situatie en hopen we dat u in goede gezondheid blijft. (NS Panel)

Ook zijn er bedrijven die de link naar zichzelf leggen:

• We staan voor je klaar en helpen je graag waar mogelijk. (Triodos)
• Pas goed op elkaar en wij zijn er voor jou als je ons nodig hebt. (OPEN32)
• We hopen dat jij en iedereen gezond blijft en dat we samen deze moeilijke tijd snel achter ons kunnen laten! (Tuinen van Appeltern)

In sommige mailings halen bedrijven het Engelstalige Stay safe aan:

• #besafe #stayhome (PSIKHOUVANJOU)
• Stay safe! (Sprekersbureau Quality Bookings)
• Stay Fit. Stay Healthy. (Sportdirect)

Vooral bij Save the Children en StayOkay biedt dit een kans voor een mooie woordspeling met de naam van de organisatie.

• Blijf ‘Save’! 👍🏼 (Save the Children)
• Voor nu: stay safe en hopelijk zien we elkaar snel weer in goede gezondheid in een van onze hostels! (StayOkay)

Tot slot: ook de aanhef en afsluiting van de mailings lijken persoonlijker en hartelijker dan ooit. Zo sluit NS Panel af met ‘Met warme groet’ en Etos zelfs met ‘Liefs’. Dat doet ook D-Reizen. Zij maken het nog bonter door te beginnen met ‘Lieve klanten/nieuwsbriefabonnees’ en door voor ‘Liefs’ af te sluiten met ‘Een dikke virtuele elleboog 😉 en pas goed op elkaar en op uzelf!’.
Daar hebben we niks meer aan te voegen. We leven in bijzondere tijden. 

Wat doen bedrijven om te helpen?

Bedrijven willen hun klanten om te beginnen een ‘hart onder de riem’ steken (zoals HEMA, Sportdirect, WNF en Hallmark) of een ‘steuntje in de rug’ bieden (Drukwerkdeal). Enkele voorbeelden van wat bedrijven aanbieden in hun coronamails:

• HEMA en Etos maken duidelijk dat ze ‘gewoon’ open zijn en dat ze ook online bereikbaar zijn, als je liever de deur niet uit wilt.

• Wehkamp komt met Thuisblijf essentials (je wist niet dat ze bestonden). Denk aan: Comfy (‘doei strak in het (mantel)pak, hallo casual madiwodovrijdag’), Wellness (‘creëer je eigen thuisspa met onze wellnesscollectie en pak je relaxmomentjes’) en Sport (‘vind de juiste fitnessaccessoires en maak van je woonkamer je sportschool’).

• Decathlon komt met een work-out die je thuis kunt doen (‘HOME ZWEET HOME’) en Sportdirect komt met een speciale actie waarbij ze ‘tot 6 april 2020 alle bestellingen gratis verzenden’.

 

• Thermen Berendonck en andere aangesloten wellnesscentra willen hun gasten helpen te ontspannen door via het onlineplatform ‘Ontspanning bij je thuis’ een dagelijkse dosis ontspanning te bieden, gratis per mail.

 

• Het Wereld Natuur Fonds mailt ‘fijne doe-tips, hartverwarmende filmpjes en spannende verhalen uit het veld’.

• Studytube stelt vele online trainingen tijdelijk gratis beschikbaar en Sprekersbureau Quality Bookings heeft honderden uren aan video’s online gezet.

• Save the Children stuurt tien leuke én leerzame tips voor kinderen die thuis zitten en Natuurmonumenten geeft met OERRR tips om toch lekker naar buiten te gaan, dichtbij huis.

• Kinepolis heeft wat bezigheidstherapie online gezet, zoals een filmquiz, een James Bondpuzzel en doeplaten voor kinderen.

• Fletcher Hotels stelt hotels beschikbaar om patiënten op te vangen. ‘Wij bieden deze patiënten een bed, maaltijden en schoonmaak en de zorg wordt geregeld vanuit de ziekenhuizen. Wij zijn er trots op dat wij dit kunnen doen en zo iets kunnen betekenen in deze noodsituatie.’

• StayOkay adviseert gasten het vakantiegevoel naar binnen te halen met tips voor thuis, als positieve afleiding: ‘Dus doe snel mee aan onze dingen-waar-je-blij-van-wordt-memory of kraak je hersenen met onze vrolijke puzzel. En nee, deze heeft geen 1000 stukjes. Doe mee en daag je huisgenoot uit. Wie is de slimste thuis?’

Hoe zit het met printuitgaven? – disclaimer

Veel gedrukte publicaties zijn uitgesteld of afgeblazen, maar sommige bladen stonden nu eenmaal al gepland of lagen al (bijna) bij de drukker. Dan heb je iets uit te leggen. Zo schrijft Rabobank: ‘Komende week ontvangen velen het nieuwe Rabo & Co magazine. Het productie- en distributieproces was al in gang gezet op het moment dat de crisis in volle omvang uitbrak. We vragen daarom jouw begrip als de inhoud en sommige ledenaanbiedingen niet meer helemaal aansluiten bij de actualiteit. De verschijning van het hierop volgende magazine is uitgesteld.’

Op de cover van het kwartaalblad Metaaljournaal staat de volgende disclaimer: ‘Dit Metaaljournaal is geproduceerd vóór de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Daardoor kan het zijn dat niet alle informatie actueel is.’ En over het nieuwste Erasmus+ Magazine schrijft de organisatie: ‘Het Erasmus+ Magazine 2020 hebben wij vóór de coronacrisis samengesteld, en in maart 2020 hebben wij de publicatie bewust even uitgesteld. We vinden het belangrijk om dit onlinemagazine nu alsnog met jullie te delen. De verhalen van deelnemers aan het programma Erasmus+ doen ons nu al met een zekere weemoed terugkijken op een tijd waarin het coronavirus nog ver weg van ons leek.’

Ongepast? Hoe een luchtig commercieel verhaal totaal verkeerd viel

Carolien Dircken is tekstschrijver (maar zeg gerust copywriter of contentspecialist). Voor een opdrachtgever schreef ze een mailing die bij een lezer verkeerd viel, omdat er niets in stond over de coronacrisis.

Ongepast. Zo oordeelde een klant van een van mijn opdrachtgevers over een mailing die ik had geschreven. Lichte paniek, toen ik dat hoorde. Wat had ik twee weken geleden ook alweer precies getikt? Ik las de mail en haalde opgelucht adem. Geen ongelukkige corona-inhaker, geen misplaatste grap en ook geen zwaarmoedige boodschap. Het was gewoon een luchtig, commercieel voorjaarsvoordeelverhaal, stammend uit zonniger tijden. En dat was waarschijnlijk het aanstootgevende.

Het zette me aan het denken. Ik schrijf graag simpele, luchtige teksten: nuchter, eerlijk, en het liefst met enige zelfspot of een beetje humor. Die toon maakt in mijn ogen elk bedrijf aantrekkelijker. Elk mens trouwens ook. Maar wat te doen als de wereld even niet luchtig en nuchter meer is? Als angst en zorgen de boventoon voeren en mensen zich massaal gesteund voelen door Lee Towers? Moet je dan zelf ook voorzichtiger gaan communiceren, om klanten niet voor het hoofd te stoten? Of juist extra emotie in je mails leggen, om te laten zien dat het jou heus ook iets doet, deze crisis?

Decathlon stuurde mij nog dezelfde dag het antwoord. ‘Home Zweet Home’ kopte de mailing van die dag. Ik gaf de copywriter van dienst een denkbeeldig applausje voor de scherpe, doch flauwe inhaker. Want natuurlijk maak ik me zorgen om mijn zieke schoonmoeder in Brabant, die we alleen maar via een schermpje kunnen zien. Natuurlijk ben ik als de dood dat ik als freelancer al mijn opdrachten kwijtraak de komende tijd. Maar ik lig ook elke dag met twee kinderen in de woonkamer te planken op een IKEA-judomat en sta me in het zweet te werken bij een ochtendgymnastiekfilmpje dat de juffen van mijn zoon hebben opgenomen. Volgens mij mogen we daar best om lachen en grappen over maken.

Daarom ben ik blij met berichten die een beetje luchtigheid brengen in zware dagen en vind ik het fijn dat mijn mailbox blijft volstromen met commerciële uitingen van bedrijven die blijven draaien, terwijl wij stilstaan. Niet alleen als ze goede inhakers of goede aanbiedingen hebben, maar ook als ze hun reguliere mailings blijven uitsturen, alsof er niets aan de hand is. Het herinnert me aan vervlogen tijden, waarin Lee Towers alleen voor verbondenheid zorgde onder voetballiefhebbers en marathonlopers en waarin het voorjaar nog gewoon een zonnig, zorgeloos en voordelig vooruitzicht was. In plaats van een ongepast onderwerp voor een mailtje.

https://www.caroliendircken.nl/2020/03/20/ongepast-communicatie-in-corona-tijden/

Carolien Dircken


    Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/tekstbladpremium.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
  • ‘Onzekere tijden, het virus raakt ons allemaal’ (copy)

    Vorig artikel

    Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/tekstbladpremium.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
  • ‘Onzekere tijden, het virus raakt ons allemaal’ (copy)

    Volgend artikel

Nog geen abonnee?

Tekstblad verschijnt 4 keer per jaar. Word lid en ontvang meteen het volgende nummer van Tekstblad!

Ga naar de website of stuur een e-mail naar klantenservice@virtumedia.nl

Contact

Redactieadres Tekstblad, p/a Departement van Communicatie en Cognitie, Tilburg University, Postbus 90153, 5000 LE Tilburg of redactie@tekstblad.nl.

Uitgever Virtùmedia, Postbus 595, 3700 AN Zeist, 030-6920677, tekstblad@virtumedia.nl, virtumedia.nl

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws.

© Tekstblad – 2023