Van onbekend naar favoriet bukmechanisme (copy)

Column Sarah Gagestein

Van onbekend naar favoriet bukmechanisme

Foto Stocksnap Jessica Ruscello en Monique Kooijmans

Sarah gagestein

Sarah Gagestein is framing-expert bij taalstrategie.nl

Vroeger (Vroeger! Hoor mij nou!) leverde een Google Alert op de term ‘framing’ vooral Engelstalige artikelen op over het om- en inlijsten van houten daken en schilderijen, met zo nu en dan een artikel over de Amerikaanse politiek. Daar is inmiddels verandering in gekomen: steeds meer mensen schrijven over dit prachtige fenomeen. Goed nieuws natuurlijk, al valt me de laatste tijd ook steeds meer op dat framing ook wordt ingezet als SuperSmoes. En dat moeten we echt niet willen.

Framing is onvermijdelijk

Elke, maar dan ook echt elke sessie over het Mooiste Vakgebied op Aarde beginnen wij hier bij Taalstrategie met te laten zien dat framing een onvermijdelijk fenomeen is. Dat iedere boodschap in meer of mindere mate geframed is. Soms consistent en soms gefragmenteerd. Soms sterk en soms zwak. Maar altijd geframed, want objectieve taal bestaat nu eenmaal niet. Frames sturen interpretaties onbewust bij. Dat lukt niet altijd op de manier zoals bedoeld en soms is het niet eens de intentie van de zender. Elke taalgebruiker is een framer, of je nu wilt of niet. 

Waarom deze filosofische beschouwing, vraag je je misschien af. Omdat het ons opvalt dat nog altijd veel mensen taal als een neutraal instrument zien. En daarmee dus framing als iets wat je aan- of uitzet als tool of trucje. Van die illusie moeten mensen eerst af voordat ze écht tussen de regels door kunnen gaan lezen en luisteren om de invloed van taal te ontdekken. 

‘Wanneer je iemands inbreng labelt als ‘een frame’, wil je eigenlijk zeggen: die ander stond buitenspel, dus de goal die hij scoorde telt niet. En da’s wel heel makkelijk zeg’ 

Nieuw in het assortiment: bukken met frames

Het goede nieuws is: het aantal mensen dat framing ziet voor wat het is, groeit. Maar er zijn ook steeds meer mensen die frames voor hun eigen karretje proberen te spannen. Een voorbeeld: ‘In de commissievergadering van de gemeente X werd deze tactiek door een inspreker gebruikt om, op een voor mij onacceptabele manier van framing, ambtenaren, college en raads- en commissieleden weg te zetten’. 

Bovenstaand stukje lazen we in een column van een raadslid van een middelgrote gemeente. Het tegen hem gebruikte frame beviel het raadslid duidelijk niet. Prima. Maar het voelt alsof hij de ander probeert te ontmaskeren. Wat consequent bij dit soort uitspraken terugkomt, is dat alleen de ander framet. De eigen inbreng daarentegen is nooit framing. Door iemands inbreng te labelen als ‘een frame’ wil de spreker eigenlijk zeggen: die ander stond buitenspel, dus de goal die hij scoorde telt niet. En da’s wel heel makkelijk zeg. Steek dan tenminste ook de hand in eigen boezem en zeg: het is mij niet gelukt om jullie mee te nemen in mijn verhaal, laat ik eens onderzoeken hoe we onze belevingswerelden dichter bij elkaar kunnen brengen. 

Het kan erger: geen verantwoording meer afleggen 

Waar ik het raadslid hierboven nog wel kan begrijpen (heus), word ik wel kwaad van politici die zichzelf razendslim vinden en dankzij het labelen van ‘frames’ zich onttrekken aan een inhoudelijke discussie over hun eigen boodschap. Thierry Baudet heeft vaak de mond vol van frames van anderen. Maar als hij roept dat ‘aids voor blanke hetero’s in principe niet bestaat en dat dit ons is gevoerd door big pharma’, dan is dat uiteraard geen framing. Sterker nog: als Humberto Tan zich hierover uitspreekt, dan is Baudets reactie ‘bizarre, absurde framing’. Hij werd he-le-maal verkeerd begrepen. Maar of dat zijn schuld is? Uiteraard niet, want hij spreekt de waarheid. En de rest is framing. 

Sarah Gagestein. Foto: Monique Kooijmans


    Warning: Undefined array key -1 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/tekstbladpremium.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 965
  • Van onbekend naar favoriet bukmechanisme (copy)

    Vorig artikel

    Warning: Undefined array key 0 in /var/hpwsites/u_twindigital_html/website/html/webroot/tekstbladpremium.nl/wp-content/plugins/diziner-core/lib/TwinDigital/Diziner/Core/Post.php on line 928
  • Van onbekend naar favoriet bukmechanisme (copy)

    Volgend artikel

Nog geen abonnee?

Tekstblad verschijnt 4 keer per jaar. Word lid en ontvang meteen het volgende nummer van Tekstblad!

Ga naar de website of stuur een e-mail naar klantenservice@virtumedia.nl

Contact

Redactieadres Tekstblad, p/a Departement van Communicatie en Cognitie, Tilburg University, Postbus 90153, 5000 LE Tilburg of redactie@tekstblad.nl.

Uitgever Virtùmedia, Postbus 595, 3700 AN Zeist, 030-6920677, tekstblad@virtumedia.nl, virtumedia.nl

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws.

© Tekstblad – 2023