Voorpagina (copy)

Papierleren of schermleren?

Dat we steeds meer online lezen, is een feit. Maar of we daarmee ook beter online leren, is een vraag die wetenschappers en opleiders al decennialang bezighoudt. Wat betreft leessnelheid maakt het niet uit of we vanaf scherm of papier lezen. Maar gaat het om tekstbegrip, dan doen we dit beter met een tekst in de hand dan een tekst op het scherm. Dat klinkt niet hoopgevend voor de vele online-examens die plaatsvinden.

Jaargang zesentwintig

03

  

2020


Mailen in tijd van corona

Hoe geef je schrijftrainingen op afstand?

Onderhanden: De speechschrijver van Mark Rutte

Interview

‘Zeker voor ingewikkelde boodschappen
 blijft tekst cruciaal’

Tekstschrijvers en taalonderzoekers hebben veel gemeenschappelijk, en kunnen van elkaar leren. Toch is het nuttig dat die twee werelden nóg dichter bij elkaar komen. Om die reden praat tekstschrijver Marèse Peters met taalonderzoeker Ninke Stukker van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). ‘Je zou opdrachtgevers ervan moeten overtuigen dat communicatie – met daarin de tekst- en taalkeuzes die je maakt – een beleidsinstrument is. Daar valt veel geld mee te besparen en te verdienen, als je het goed aanpakt.’

Redactioneel

Het c-woord

Over het c-woord is inmiddels alles wel gezegd. Wat je ook leest, waar je ook kijkt, wie je ook spreekt, het is coro-voor en coro-na. Niet gek natuurlijk, want het virus houdt ons aardig in de greep. 

Onderhanden

‘Facetime met Mark Rutte’

De voorlopig laatste persconferentie over corona is net geweest, op 24 juni. Hoe komen de teksten daarvoor tot stand? Jan Walravens is speechschrijver van de minister-president: ‘Alles is in de overtreffende trap.’

Mailen in tijden van corona

‘Onzekere tijden, het virus raakt ons allemaal’

Toen het virus Nederland bereikte, wisten bedrijven en organisaties niet wat ze overkwam. Geplande mailings en artikelen leken opeens totaal irrelevant, of bevatten clichés waar een jaar geleden nog om geschaterd zou zijn. Tekstblad analyseerde bijna vijftig mails in vijf categorieën​. Ook werd gekeken naar welke oplossingen de mailers bieden in tijden van crisis.

De coronacrisis verbeeld

Hoe maak ik een goede infographic?

Het coronavirus houdt de wereld al bijna een half jaar in de greep. En dat zullen we weten ook. Op ieder gewenst moment van de dag kunnen we een update krijgen met de nieuwste cijfers op elke gewenste locatie. Daarbij kreeg interactiviteit een enorme boost.

En verder

Service

Kort

Service

Tooltips

Service

Boeken

Column Sarah Gagestein

Helden, schurken en slachtoffers in coronaframes

Sarah Gagestein is framing-expert bij taalstrategie.nl

Column Taal van Tiggeler

Taal noch teken

Eric Tiggeler is tekstschrijver, ontwikkelt communicatietrainingen voor het Taalcentrum-VU en schrijft taaladviesboeken. Zie ook schrijfgids.nl

Uit de praktijk

Een dag op mijn werkplek

Werken in een café of op een flexwerkplek zit er nu even niet in voor Linda Schlief, die schrijft en teksten redigeert voor allerlei organisaties. Om productief te blijven, heeft ze een echt dagprogramma gemaakt. Met daarin vaste tijdstippen om op te staan, te eten, ontspannen, wandelen en werken. ‘Hoe minder werk ik heb, hoe moeilijker ik het vind om aan de slag te gaan. De balans is weg. Hoe drukker ik het heb, hoe productiever en efficiënter ik werk.’

Uit de praktijk

Hoe geef je schrijftrainingen op afstand?

Tien schrijftrainers en docenten delen hun ervaringen met leerprogramma’s-op-afstand, waarmee ze gingen experimenteren toen live trainingen en colleges werden geschrapt. Ze verkenden allerlei apps zoals Zoom en Teams, alsook nieuwe werkvormen. Welk platform kozen ze en waarom?  En hebben ze adviezen om het online te laten werken? Alvast één tip: maak een Padlet, een digitaal prikbord, waarop je materiaal deelt, en waarop cursisten bijvoorbeeld ook hun teksten kunnen zetten.

Nog geen abonnee?

Abonneren

Tekstblad is hét tijdschrift over tekst en communicatie. Voor iedereen die professioneel in tekst is geïnteresseerd. Met de laatste wetenschappelijke inzichten toegepast op de schrijfpraktijk. Handige adviezen en fascinerende ervaringen van professionals. Interviews, columns, boekentips, en meer. Bijblijven in het vak? Abonneer je dan op Tekstblad!

Nog geen abonnee?

Tekstblad verschijnt 6 keer per jaar. Word lid en ontvang meteen het volgende nummer van Tekstblad!

Ga naar de website of stuur een e-mail naar klantenservice@virtumedia.nl

Contact

Redactieadres Tekstblad, p/a Departement van Communicatie en Cognitie, Tilburg University, Postbus 90153, 5000 LE Tilburg of redactie@tekstblad.nl.

Uitgever Virtùmedia, Postbus 595, 3700 AN Zeist, 030-6920677, tekstblad@virtumedia.nl, virtumedia.nl

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws.

© Tekstblad – 2022