Raar maar waar: je kunt de nummer 1-positie in Google bekleden en toch een concurrent boven jou moeten dulden. Zoeken naar ‘taxushaag snoeien’ levert het resultaat in Figuur 2 op.
Je oog valt op de breed uitgemeten tekst van Taxustopper.nl. Dat betaalt Google daar overigens niét voor. De tekst is geen advertentie, maar een featured snippet (Google-samenvatting). Die komen in vier soorten: een alinea (zoals in Figuur 2) met een definitie of antwoord, een lijstje, een vergelijkende tabel, en een YouTube-video.
Ongeveer de helft van de snippets bestaat uit een tekstalinea en een derde uit een lijstje. Focus je dus op die twee. Onthoud dat hoe langer je zoekwoordengroep is, hoe specifieker je vraag wordt. En hoe groter de kans dat Google ze meteen beantwoordt met een featured snippet – de jouwe.
Sommige SEO-marketeers vrezen dat zoekers niet doorklikken op hun featured snippet omdat ze het antwoord op hun vraag al kennen. Dat blijkt in de praktijk een foute veronderstelling te zijn. Maar stel nu dat ze toch niet zouden klikken: wat dan nog? Hun bedrijf krijgt extra naamsbekendheid en wint aan geloofwaardigheid: ook niet te versmaden!
En dan de hamvraag: hoe verleid je Google om van jouw pagina-inhoud zijn featured snippet te maken? Met boerenverstand: bied Google jouw informatie aan zoals zÃjn klanten die verwachten (zie kader).